Powered By Blogger

Sponsor

Monday, June 21, 2010

PENJARA PUDU ROBOH

Tiba detik 10 malam tadi, tembok
penjara pudu roboh di sini yang berusia 100 tahun, setinggi 4.5 meter dan sepanjang 394 meter yang menghadap Jalan Pudu akan dirobohkan.





Seandainya tembok itu boleh berkata-kata, mungkin ia akan mengatakan bahawa 100 tahun sudah cukup baginya menyaksikan pelbagai peristiwa suka duka, pahit manis dan kini tiba masa untuk merelakan dirinya tumbang menyembah bumi setelah 14 tahun dilanda kesepian.
Mungkin ia juga akan mengatakan bahawa dirinya yang dahulunya gah dengan mural sepanjang 384 meter yang mencatatkan rekod sebagai yang terpanjang di dunia, kini sudah tidak bererti lagi.
Penjara Pudu atau dahulunya dikenali sebagai Pudu Goal terletak di Jalan Hang Tuah mula dibina pada tahun 1891 di atas tanah seluas 10 hektar. Pembinaan penjara tersebut dibuat secara berperingkat-peringkat dan siap sepenuhnya pada tahun 1895.
penjara pudu roboh
memang sepatutnya penjara yang lama macam nie patut jadi cam muzium.... tapi ader gak sesetengah orang cakap yang tempat nie penuh misteri... berhantu... mengusik... macam2 ag la..... tapi kalau ubah jadi umah antu kan ke lagi boleh bawak untong

1 comment:

Unknown said...

wah lama bangat seram uga pon ada...

SHARE THIS

Related Posts with Thumbnails